Thursday, January 6, 2011

Ingin MeNulis SemuLa...

Salam...

Lama saya tidak menulis. Dalam kesibukan yang terbuang, banyak perkara telah berlaku. Sebelum ini, amat malas hendak menulis. Tapi rasa rugi jika berhenti separuh jalan. InsyaAllah dengan izin dan kelapangan masa, saya akan menulis semula.

Dalam masa tidak menulis banyak yang berlaku terutama kepada keluarga saya. Bagi saya, saya dan kawan2 telah diberi penempatan mengajar. Kami semua banyak di hantar ke tempat yang mencabar. Saya amat bersyukur dengan peluang yang di berikan. Pada mulanya agak keberatan dan merunsingkan apabila mengetahu saya akan dipostingkan di JB. Namun bila difikirkan inilah masanya saya mencuba dunia baru, saya terima dengan lapang. Namun sekali lagi saya diduga apabila, saya tahu saya akan diposting ke sekolah Tamil, saya pening lagi. Namun selepas seminggu di tempatkan di sekolah itu, semuanya berjalan dengan lancar. Dengan rasa bersyukur saya diterima mengajar di SJKT LDG SG PLENTONG, PASIR GUDANG, JOHOR. Saya amat bersyukur dipermudahkan urusan dalam membiasakan diri di bandar besar. Di JB, saya bersua dengan sahabat lama iaitu saudara fikri. Sekarang saya tinggal dengan dia. Dia banyak membantu dalam semua hal. Dalam masa yang sama, di sekolah saya bertemankan fauzi dan faizal. Hanya mereka berdua kakitangan melayu. Maka dengan bantu mereka, saya dapat menyesuaikan diri lebih baik dan cepat. Pengalaman hari pertama mengajar amat mencabar kerana saya di observe oleh pengawai PPD Pasir Gudang. Dengan tiada persediaan dan kekurangan pengalaman, saya buat yang termampu. Alhamdulilah semua berjalan dengan lancar. Dengan teguran dan nasihat pegawai, saya akan cuba yang terbaik. Walaupun saya mengajar di SJKT, namun bilangan murid yang sikit mengurangkan cabaran. Untuk pengetahuan semua, sekolah saya di kategorikan sebagai Sekolah Kurang Murid ( SKM ). Apabila kurang murid, maka guru juga kurang. Ini menambah tugas guru. Sebagai guru baru, semuanya satu cabaran dan satu pengalaman baru. Dengan masa mengajar lebih daripada 35, tugas-tugas koko dan akademik, saya mengalami cabaran minda dan fizikal. Semoga saya mengharungi cabaran minda dan fizikal dengan jayanya..

Dalam masa saya mendapat , adik saya, hasanuddin telah mendapat keputusan yang bagus dalam PMR. Dengan izin Allah, dia dapat 8A 1B. InsyaAllah lepas ini dia akan ke asarama jika ditawarkan. Semoga dia akan berjaya pada masa akan datang. Selain itu, adik saya yang bernama Hanisah telah di tawarkan Diploma Kejururawatan di bawah kementerian kesihatan malaysia. Namun baru2 ini, terdapat masalah dunia yang tidak dapat dielekkan, maka dia dengan persetujuana keluarga menarik diri. InsyaAllah dia akan medapatkan yang lebih baik pada masa depan.

Sesungguhnya, emak dan ayah amat gembira dengan apa yang berlaku pada kami sekeluarga. Pada awal tahu 2010 banyak masalah dan cabaran, namun pada akhir tahun, beberapa kejayaan dapat mengubati kami sekeluarga.. Sesungguhnya, senang atau susah adalah ujian Allah kepada hamba-Nya. Semoga tahun2 mendatang akan lebih baik untuk kami sekeluarga.. Wassalam.

1 comment:

  1. Salam syahir..
    Welcome back Syahir.. nampaknya kamu kembali menulis entry blog..
    Apapun trima kasih coz mgajar aku wat blog hehe
    Syahir nampaknya kita serupa coz d observe oleh PPD... aku d observe oleh PPD Kuala Penyu.. Nasib baik semuanya OK, biarpun aku mgajar bukan opsyen major or minor ku... Haaa.. ko dengan fikri ke?? sampaikan salam aku yaa..

    Ok teruskan menulis.. Kita menulis bukan kerna nama..

    ReplyDelete